Väliovet

Kuluttajaneuvonnan mukaan uuden oven ja karmin välinen rako saisi olla 4 mm – vanhan 6 mm. Rakennuttajan toimittaman kuvan (Jeld-Wen Suomi Oy, JR 15.12.2008) mukaan ovilevyn sallittu tasopoikkeama ja saranan kiertokeskiön etäisyys karmin pinnasta saavat olla kumpikin 5 mm. Karmin ja ovilevyn välille muodostuva sallittu etäisyys saa olla enintään 8 mm.

1. reklamaatio

Reklamoimme asuntomme väliovista syksyn 2006 aikana suullisesti vuosikorjausmestarille ja kirjallisesti vuosikorjausten yhteydessä. Kaksi rakennusmiestä kävi säätämässä ovia. Vuosikorjausmestari totesi, että asialle ei voi tehdä enempää.

Ongelma ei poistunut

2. reklamaatio

Toisen reklamaation teimme kuluttajaviranomaisen lomakkeella 13.4.2009. Rakennuttaja ei vastannut reklamaatioon. Seuraava kirje jätettiin 6.5.2009 klo 16.00 Helsingin pääpostiin:

Olemme lähettäneet 12.4.2009 xxxxx Rakennuttajat Oy:lle kirjallisen reklamaation asuntomme välioviin liittyen. Emme saaneet vastausta reklamaatioomme. Otimme 28.4.2009 yhteyttä Tampereen maistraatin kuluttajaoikeusneuvojaan. Kuluttajaoikeusneuvoja xxxxx xxxxx totesi seuraavaa: "Olisi kohtuullista jos ovet korjattaisiin ammattitaidolla mutta edullisella tavalla siten, että niitä on vaivaton käyttää. Jos xxxxx ei tähän suostu, voitte viedä asian Kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi."

Teillä on 8.5.2009 klo 16.00 saakka aikaa aloittaa tehokkaat toimenpiteet virheenne korjaamiseksi. Tämän jälkeen viemme asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Rakennuttajan reaktio

Perjantaina 8.5.2009 klo 15.00 soitti asunnon meille myynyt myyntipäällikkö. Tämä emoyhtiön toimitusjohtajan vaimo esittäytyi 220 000 euron pääomatuloistaan huolimatta sihteeripoloksi, joka törmäsi tuntia ennen määräajan umpeutumista viikon postia avatessaan kirjeeseemme. Varsinainen reklamaatio ei ollut hänen mukaansa saapunut perille – on kuulemma normaalia, että posti hukkaa kuljetettavaksi jätettyjä lähetyksiä.

Ensimmäisenä myyntipäällikkö "testasi" seuraavat asiat:

  1. onko asiasta reklamoitu
  2. onko asiasta reklamoitu oikea-aikaisesti
  3. onko asiasta reklamoitu todisteellisesti.
Tämän jälkeen myyntipäällikön tavoitteena oli mielestäni se, että reklamaatio ei mene kuluttajariitalautakuntaan. Minulle syntyi tunne, että myyntipäällikön mielestä olimme toimineet väärin ja epäreilusti.

Ovet vaihdettiin

Työpäällikkö otti yhteyttä puhelimella 11.5.2009 ja tuli 13.5.2009 jälleen kerran katsomaan väliovia. Ovimies vaihtoi kaikki asunnon ovet uusiin 18.5.2009. Työpäällikön mukaan miehet joutuivat käymään seitsemässä liikkeessä mittailemassa ovia vatupassin kanssa ennen kuin he löysivät suorat ovet.

Mitä seuraavaksi?

Nyt lapset pääsevät kulkemaan ovista. Asunnostamme löytyy kuitenkin ovia, joissa valiovet_rako2.jpgsaranapuolen rako on 12 mm. Tämä ei ole taloyhtiön ennätys. Työpäällikön mukaan kaikki Suomen ovet ovat tällaisia.

Paikalla käynyt ovitehtaan edustaja poistui paikalta ovet paukkuen. Kysymys lienee siitä, että kuka maksaa yhden yhtiön osalta 24 asunnon karmit ja ovet. Jännittyneenä odotamme, mitä seuraavaksi tapahtuu!